2014-06-26

Den okunnigförande skolan


alla som har förståelse kring kognitionsvetenskap förstår att det är något ruskigt mentalt fel med den svenska skolan, og den pedagogik som florerar där, man motverkar i själva verket lärandet istället för att göra vad man bör, d.v.s. understödja lärdom.

skolans strukturer bygger på högst ovetenskapliga pseudopedagogiska men relativt traditionella system, troenden, samt trossystem, det finnes nämeligen ingen forskning som säger att skolor som har scheman, lektioner, läroplaner, standardiserade prov, med mera, skulle vara den bästa vägen för lärande.

Det som ehuru är centralt för hur en elev går framåt i kunskapsförkorvran hänger i grund og botten på dennes motivation samt förståelse, tvenne ting som ideligen missgynnas genom skolans gång, i så högan grad att skolan esomoftast tar helt kål på elevers motivation, og därvid fördummar människorna intill ett vakum utav ignorant oförståelse.

Naturligtvis finnes enskilda lärare som lyckas fånga upp intresset hos vissa elever, men dessa äro i minoritet.

Man måste vara noga med att skilja på det som kan kallas extern motivation samt den interna, den interna motivationen är drivet som är kommen från individen själv och som bibringar mental tillfredsställelse när förståelse eller insiktsökning sker, detta är det vanliga tillvägagångssättet i vardagen utanför skolverksamheten - den externa drivs istället utav ytliga tillfredsställelser av indirekt art, utan vidare förståelse för spörsmålet ifråga, exempelvis att eleven pluggar för att klara prov, för att få betyg, hvilket är en relativt enkel samt totalt intellektuellt meningslös sysselsättning utan insiktsgivande resultat i de allra flesta fallen.

Studier visar dessutom att externa belöningssystem, såsom pengar eller betyg, direkt har en skadlig effekt på den inre motivationen, detta särledes om motivationen i sig bygger på den yttre og ej den inre. Man kan enkelt utalstra minst trenne faktorer som äro av högsta relevans för den inre motivationen samt stödjandet utav denna;

nyfikenhet: människan äro från födslen ett nyfiket djur, denna nyfikenhet måste understödjas samt låtas fortlevas
insikt: förståelse för det percepterade eller betänkta
bekräftelse: intern eller samt extern erkännelse för sin kompetens är glädjeskapande samt blir då en extra motivationell pusch

Traditionell skolverksamhet handlar i allt för hög grad om förmedling samt inhamring, genom morötter, utnötning samt piska, av kunskap ock fakta, som hvilken religiös reciteringsskola som helst, men det är icke detta som driver den intellektuella mentaliteten framåt utan det är att även förstå samt betänka spörsmålet ifråga som äro av vikt, utifrån djup, detta giver dessutom en intellektuell rundgång då utökad förståelse eller betänkning leder till ytterligare nyfikenhet samt intern erkännelse eller tillfredsställelse, samt då ännu mer nyfikenhet og motivering. Kunskapen blir då produktiv, istället för repetitiv.

Hur individer uppfattar sina egna kognitiva et intellektuella förmågor är av yttersta vikt för deras egna mentala utveckling, när elever svarar fel enligt lärarnas traditionella premisser förnedras elevens kognitiva förmåga, är frågeställningen av förståelsebaserad kreativ intellektuell art sker detta mera sällan, eller egentligen aldrig, uppmuntran samt fördjupad förståelse leder istället till att gräset gror, självaste hjärnans plasticitet ökar.

Den repititiva kunskapen är innehållslös, samt även ofta yteligt tunn, därvid lättvindelig, egentligen närainpå helt onödig i speciellt dagens värld. Att testa medels traditionella kunskapsprov är nästintill att likställa med idioti, dessutom förnedrandes idioten, utbildningen bör istället vara kognitivt produktiv, baserat på nyfikenhet samt förståelse, et intellektuell betänkning därav, skapandes kreativa verkare.

Det är så man lär sig saker ock ting, inte genom att plugga - skolan bygger på, samt understödjer, en extensiv fördummning av samhället i sin antiintellektuella förmedling samt struktur, og icke nog med dettta, skolans undervisningsmetoder leder till en ökning utav frustrationen samt utbredning av skolledan, ännu mer distanserandes den från sina inlärda et ytliga mål.

När motivationen är förlupen är det den inre motivationen som måste väckas, att då komma med moroter eller piskor är tämeligen lönlöst.

Förutom de beräkneliga procentena tu som behavandes utvecklingsstörningar som redan nu förhindrar deras medverkan i normal skolgång så visar psykologisk forskning att 98 %, d.v.s. 100 % utav de som nu går i skolan, enkelt bör kunna klara godkänt i samtliga - alla - ämnen.

Idag är det skolan som är hindret för att detta skall ske.



















~

Om kognition et dylikt se min Postmodernisme premillénaire


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar